Tuesday 6 October 2015

BINATANG BELAAN


Dong dong dong adalah nama pangilan anjing yang di pelihara oleh bapa saya ,saya tak pasti kenapa dia dinamakan begitu cuma yang saya ingat anjing itu berwarna hitam pekat dan mempunyai ekor yang kontot. Orang kampung semua mempertikaikan kenapa bapa saya perlu membela seekor anjing ,namun kata orang kalau di bela untuk menjaga tanaman ianya tak le menjadi kesalahan. Tapi itulah hakikatnya bapa saya pernah memelihara seekor anjing untuk menjaga kelapa di belakang rumahnya. Anjing itu di berikan lesen dan kami cukup menjaga batas syariat dalam memeliharanya. Namanya ialah Dong.

Kisah membela anjing inilah yang tak boleh saya lupakan juga kerana dalam kebanyakan masa anjing ini akan menemani kami bermain , madsud saya dia akan mengikuti kemana sahaja kami pergi termasuklah ke hutan kebendang dan ke sungai. Anjing memang binatang yang setia selagi tuannya pun bersikap berani le kerana dari pengalaman saya anjing akan menyalak sekuatnya bila takutkan sesuatu dan dia tak akan berundur selagi kita ada di belakangnya tetapi jika kita mula lari ketakuatn dia akan mendahului kita dalam pelarian ketakutan itu. Malah dia akan memotong kita dan meninggalkan kita terus bersaorangan menghadapi ketakutan.
Tak banyak yang saya ketahui mengenai anjing ini begitu juga dengan kematian dan kehilanganya yang saya tak pasti bila dan kenapa ianya terus lenyap dari pandangan kami selepas beberapa tahun di pelihara. Walaubagaimanapun suatu yang saya tak boleh lupa ialah bila dia pernah naik tidur diatas beranda rumah kami mak bukan main marah lagi dan memukulnya dengan teruk sekali dan semenjak hari itu anjing itu memahami dan tak pernah naik lagi keberanda rumah kami. Teruk juga ibu kami menyamak semula beranda tu.
Mengingat binatang peliharaan ini saya juga pernah membela seekor burung gembala kerbau dan ianya amat jinak dengan saya dan akan terbang memanjat bahu saya setiap kali saya balik dari sekolah. Malang sekali burung ini juga hilang dari pandangan saya begitu sahaja tanpa kami tahu nasibnya.

Dan binatang peliharaan saya yang paling saya sayangi tentulah ayam jantan laga. saya membela dan membelai dan memandikanya setiap hari sehingga berkilat kilat bulunya. Kami membelanya untuk bertarung laga dengan ayam kengkawan yang lain, saya akan membawanya menjelajah keseluruh kampung untuk di pertarungkan Kalah menang bukanlah persoalanya yang penting ayam saya cantik dan bergaya.
Salah satu lagi binatang belaan tetap saya tentulah ikan laga (ikan karin) yang kami kutip di bendang. Ikan ini juga biasanya saya peliharanya dengan baik dan di buat untuk bertarung dengan ikan kengkawan yang lain.Semua ini telah habis saya tinggalkan sebaik sahaja saya mula memasuki sekolah menengah dan tinggal diasrama

No comments:

Post a Comment