Tuesday 6 October 2015

BURUNG CIAK DAN WAK WAK


Musim padi masak adalah satu musim yang aku paling boring tapi menyeronokan mana tidak orang tua saya biasanya meminta kami menjaga burung ciak trit yang datang menyerang padi. Sebelum adanya pukat adalah sangat membosankan menanti dan menghalau burung yang turun ke bendang kerana kami langsung tak ada peluang nak berehat tapi selepas adanya pukat kami lebih seronok dan bersemangat menjaga bendang maklumlah kerja menjerkah burung agar masuk ke pukat memang menyeronokkan terutama bila pukat itu juga di masuki burung ciak uban atau wak wak.

Selalunya burung burung yang terperangkap kedalam jaring akan kami pungut dan kumpul didalanm satu bekas yang besar untuk di sembelih dan di makan. Pasal burung ciak trit jangan katalah sampai peringkat mak saya tak boleh lagi melihatnya kerana akan terasa loya akibat terlalu banyak kami makan burung tersebut . Namun pada saya makan gulai krisik burung ciak trit adalah sangat menyelerakan. Burung wak wak pula sangat jarang di perolihi kerana kecerdikanya mengelak pukat sementara jika kami mendapat burung ciak uban pula selalunya kami akan pelihara dia dengan memasukan ke sangkar dari batang nipah ciptaan kami sendiri.

Tidak banyak yang saya ingat tentang menanti burung ciak trit ini namun yang pasti sehingga sekarang aku mempunyai suara yang lantang dalam hal jerkah menjerkah kerana telah terlatih menjerkah burung ciak trit yang kekadang buat pekak badak sahaja bila kami menjerkahnya. Kalau bapa pasang orang-orang pula lagi le dia buat sadin je walaupun pada tali orang orang tu di gantung tin agar berbunyi bila di tarik talinya. Namun kesan dari kerja memukat burung mengakibatkan serangan burung terhadap padi agak berkurangan di kampung kami.
Seingatlah saya teknologi memukat burung inilah yang banyak menyelamatkan hasil padi bendang seluruh kampung saya dan sehingga sekarang saya masih berkeinginan nak merasa makan gulai krisik burung ciak trit. Sebab itulah jika ada orang menjual burung gulai puyuh di kedai tak pernah saya lepaskan untuk memakannya. Namun bagiku gulai burung puyuh belaan takle seenak gulai burung ciak trit yang di masak oleh ibuku .Kelebihan memakan burung ciak trit pula ialah boleh di suap seekor semulut sahaja kerana saiz nya yang kecil.

No comments:

Post a Comment