Tuesday 6 October 2015

MAHAGURU DAN GENG



Semasa aku di darjah 5 dan 6 hadir seorang teman baru di kampung mula mula kami tidak menyukainya tetapi pada akhirnya dia menjadi mahaguru ilmu persilatan kami. Kami bersunguh sunguh belajar ilmu persilatan darinya kerana percayakan dia mempunyai ilmu persilatan dari gerak-geri langkah persilatannya yang menarik. Kami telah membena sebuah gelangang persilatan di bawah sepohon pokok bacang dan sentiasa berlatih di bawahnya. Sejak mempelajari ilmu persilatan itulah kami telah menubuhkan sebuah kelab kembara yang di ketuai oleh saya sendiri dan sentiasa memakai keris dan pedang kayu di pinggang. Kami sentiasa membuat expidisi menjelajah ke seluruh kampung belukar dan hutan persis panglima yang garang, namun realitinya kami semua penakut termasuklah orang yang kami angap mahaguru itu. Lagi penakut sakan.

Satu peristiwa yang tak dapat aku lupakan ialah geng kami pernah meranging seorang rakan pelajar baru yang baru masuk sehingga pelajar itu tidak hadir kesekolah hampir dua minggu dan hanya di temui berada di dalam kebun getah selama itu kerana takutkan geng gila kami itu. Sebenarnya kami tak lah membuat atau mengugut apa apa kepadanya tetapi memandangkan budak ini memang jenis lembab dan pemalas dia mengambil peluang itu untuk tidak hadir kesekolah. Walaubagaimanapun guru besar kami amat marah dengan peristiwa ini dan memarahi semua murid di atas sikap segelintir dari kami, Aku sangat menyesal dan semenjak itu aku menjadi insaf dan tidak lagi cuba meraging budak yang baru masuk kesekolah kami.
Satu peristiwa di mana geng saya telah terkena dengan buku dan ruas apabila pernah satu ketika seorang pelajar dengan berani melawan geng kami dan telah mengunakan senjata tahi lembu untuk menewaskan geng gila kami itu. Kami bertempiran lari kerana takut di baling tahi lembu di muka kami. Sebenarnya aku bukanlah seorang murid yang nakal tetapi kerana kawan kawan aku menjadi sedikit ganas dan berlagak (ada ilmu silat la kononnya tu) dan melakukan kerja kerja yang tak sepatutnya aku lakukan ketika zaman persekolahan.

Aku juga pernah sekali terlibat dalam pergaduhan dengan kawan sepermainanku di mana kami telah bertumbuk angkara perselisihan faham yang kecil. Aku memang berjaya menumbuk muka lawan ku itu sehingga lebam namun aku juga menaggung sengsara hampir berminggu kerana mengalami bengkak tangan akibat tersalah tumbuk. Selain daripada itu aku tidak pernah lagi bergaduh sehinggalah aku dewasa kerana aku betul betul insaf dengan perangai nakal ku semasa zaman persekolahan rendah. Mungkin inilah akibatnya dari belajar ilmu persilatan dari guru yang tak tentu hala dan sikap berlagak kerana dirasakan diri mempunyai kekuatan itu. Pada saya kita boleh berkawan tetapi jangan sampai kita di pengaruhi oleh kawan kawan yang nakal nakal .
geovisit();

No comments:

Post a Comment