Tuesday 6 October 2015

MUSIM BUAH DAN SAYA


Musim buah mengingatkan saya bagaimana kami adik beradik menuggu durian luruh di bawah dangau durian. Sesuatu yang indah tak dapat aku lupakan sehingga kini bila aku dan adikku menunggu durian di sebelah malam dimana kami perlu tidur di dangau yang tidak berdinding dan cuma beratap daun nipah. Pun begitu ini hanya kami lakukan selepas kami dewasa berbanding semasa kami kanak kanak kami akan tidur bersama bapa di pondok durian itu. Semuanya masih jelas terbayang dan boleh di ingati bagaimana suasana menanti durian menyuluh buah durian dan bagaimana kami melawan kesejukan malam kerana tidur di pondok durian kecil yang terbuka luas itu.

Namun segalanya sangat indah untuk aku lupakan dan bayangkan di sini suasana dan keadaan masa itu kerana ianya selalu menerjah ruangrasa hati saya pada setiap kali saya mengingatinya. Aku masih ingat semasa kecil ketika mengikut bapa menjaga durian aku akan sentiasa membawa terbay kerana di dusun terdapat banyak burung untuk di lastik dan suasana aku mengejar burung di sekeliling dusun durian pak tak pernah lekang dari ingatan ini. Apalagi bila mengingat aku kena meredah hutan basah untuk mengejar burung yang berkicauan pada setiap pagi di dusun durian ayah.

Aku masih ingat bagaimana bapa telah balik dengan kepala berdarah kerana di timpa durian di kepala dan ini mengakibatkan pokok durian itu mati beragan beberapa tahun kemudian kerana durhaka kepada tuanya (katanya le) Tapi memang kenyataanya selepas itu durian yang di madsudkan durhaka itu tidak lagi mengugurkan buahnya sehingga dia masak pecah di atas pokok dan saya masih ingat kami terpaksa menjolok buah durian itu pada setiap kali musim durian gugur.

Saya masih boleh mengingati kesemua nama pokok-pokok durian tersebut yang telah di berikan khas bagi memudahkan bapa kami memnbezakan jenis jenis durian yang kedapatan di dusun bapa saya, antara nama durian yang masih saya ingat ialah durian rendang durian tepi sungai, durian buluh semiang, durian timpa cek hat, durian bongo (isi kuning oiii) durian besar ,durian timpa pak dan sebagainya, Kesemua pokok durian ini akan mengeluarkan buah yang banyak pada setiap kali musim buah dan akan menjadi pendapatan sampingan bapa saya. Peraih akan selalu muncul di awal pagi untuk mengutip durian yang telah kami kumpul dan tak kurang juga ada peraih tak rasmi yang pi kutip sendiri dan yang paling malang kalau ada peraih penyamun. abih di kebas durian kami ketika kami masih sedap di buai mimpi. Cuma sepohon durian sahaja yang aku tak pernah rasa isinya kerana masa aku kecil durian itu dah mati namun dari cerita bapaku durian itu sangat enak dan lebat buahnya ,kalau tak salah nama durian tu durian baju kot.

Ada ketikanya aku kena pergi kekebun durian itu secara bersendirian dari rumah di kampung dan terpaksa melalui perjalanan yang agak jauh dan mengerunkan dan terpaksa melintas carok dan bukit. Walaupun takut aku tetap akan berusaha pergi kedusun kerana keseronokan menanti durian gugur mencari dan menyuluhnya tak dapat nak ku bayangkan di sini.
Selain durian di dusun tua itu juga kedapatan pokok langsat petai kenuak dan pokok gerah. Pokok pokok ini kebiasanaya akan di tanam seperdu bersama durian ini mungkin sistem tanaman orang dahulu (menanam di tunggul buruk) Namun begitu keadaan pokok dan buahnya sangat subur ,tinggi dan tahan lasak serta besar banirnya. Cuma buah langsat kekadang sedikit berulat jika tidak di pilih betul-betul aku tak tahu kenapa adakah kerana tanaman campur ini atau atas sebab-sebab lain.

Malang sekali akhirnya seluruh dusun kesayangan kami ini musnah angkara pembenaan sebuah jambatan di situ kerana di limpahi air hujan selama seminggu dan segalanya musnah bersama kenangan masa kanak kanak yang aku bawa sehingga kini. Namun kenangan dusun durian tak mungkin kan terpadam keakhir hayat ku. Segalanya masih jelas dan indah untuk ku ingati.

No comments:

Post a Comment